۱۳۸۷ بهمن ۴, جمعه

Adagio sostenuto


تازگی حس می کنم به درک تازه ای موسیقی راخمانینف رسیدم. فکر نمی کنم برای احساس و فضای این موسیقی بازنمایی کاملی توی دنیای واقعی بشه پیدا کرد (وانگهی کدوم دنیا اصلاً واقعیه؟). قطعه ی مورد علاقه ی من در حال حاضر کنسرتو پیانوی شماره ی 2 در دو مينوره. تلاش فراوانی کردم برای درک و برقراری ارتباط با کنسرتوی سوم ولی اعتراف می کنم هنوز خیلی برام سنگینه. با شماره ی دو راحت ترم به ويژه فضای majestic موومان اول و جریان آرام موومان دوم (به نوعی شبیه فیلم های کلاسیک و سیاه و سفیده و از لحاظ موسیقیایی هم خیلی ازشون دور نیست). تنوع فضاها و احساسات و فراوانی ملودی های زیبا انقدر زیاده که هرکسی می تونه داستان خودش رو با موسیقی فیلم این کنسرتو بنویسه.
ببينيد: اجرای
Kissin
بشنويد: اجرای بسیار زیبای راخمانينف از
موومان دوم

۷ نظر:

امیر ج گفت...

اجرای سرگئی خان عجب چیزیه ...
نقطه عطفای زیبایی داره قطعه...
ولی آخه دلت میاد کنسرتوی تئودور ایلیچ ِ لامصصبو ول کنی بیای سراغ این! ...با اون همه شکوه و سازبندیای مستحکم و بسط های غریب ...!P:
( کتک نزن! کرم ریختم! عالیه)

زانا گفت...

به قول شیخنا و مولانا استاد صراف آهنگسازان پیانو دو دسته ن. اونایی که برای پیانو موسیقی می سازن و اونایی که با پیانو موسیقی می سازن. جفتشون کارشون درسته ولی جنس کارشون خیلی فرق داره!

Reza گفت...

زيبا بود!
ببين استاد من چند تا مشكل دارم!
۱-درك صوتي ندارم! همه چيز رو تصويري ميبينم. با كنسرتي كه تصوير داره ميتونم ارتباط برقرار كنم، با بدن تصوير نه!
۲-گاهي وقتها به يك جزئي از كنسرت گير ميدم (مخصوصا وقتي يه ساز تنها ميزنه) اونوقت درك كلي‌اي از كنسرت به عنوان يه مجموعه پيدا نميكنم!
۳-وسطاي كنسرت آهنگ ميره تو پس‌زمينه و ارتباطم باهاش قطع ميشه!
۴-تنها چيزيم كه آخرش ميتونم بگم اينه كه مثلا زيبا بود يا نبود!
۵-اون بسته پستي مارم قربونت بفرست، زن و بچه منتظرن!

Reza گفت...

از اون "بدن" هم منظورم "بدون" بود!

امیر ج گفت...

به به سلام! اوتناي خودمون...

با اجازه ي زانا يه پيش نهاد. چهارفصل ويوالدي رو بگير... يه اجراي خوبشو. يه مدت گوش كن ..
اينم مثله هر مدياي ديگه اي نياز داره شبكه عصبي مربوط بهش ترين شه ، اونم با input زياد..

زانا گفت...

با جناب ج موافقم! سونات های موتزارت هم توصیه می شه! زیاد گوش بده!اگر هم می خوای مطالعه کنی کتاب های تقویت گوش هست!

Unknown گفت...

یه چیز جالب.گفتی فیلمای کلاسیک.این اجرا توی فیلم "خارش هفت ساله" بیلی وایلدر یکی از نقاط اوج فیلمه.قشنگ حسش کردی...